.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
کلید قفل‌های توسعه در سوادکوه و تدابیر دولت یاز‌دهم
امید‌های مردم سوادکوه و سوادکوه‌شمالی برای توسعه در انتظار تدابیر دولت یاز‌دهم است، اینکه آیا این سفر می‎تواند گره‌ای از مشکلات را باز کند یا خیر؟

 شمال نیوز: حضور مسئولان ارشد ملی همواره یکی از پدیده‌های تاثیر‌گذار سیاسی و اجتماعی است که با مدیریت هدفمند می‌تواند آثار فرهنگی و اقتصادی قابل توجه را ایجاد کند.

*کلید قفل‌های توسعه سوادکوه و تدابیر دولت یازدهم

توسعه جهشی از موضوعاتی است که در چند سال اخیر برای مناطق محروم پیشنهاد شده است و دست‌یابی به این هدف برای شهرستان سوادکوه و سوادکوه‌شمالی که از محروم‌تر‌ین شهرستان‌های استان مازندران هستند دو چندان می‌شود و در این مسیر توفیق چندانی نصیب این دو شهرستان نشده است و تداوم محرومیت آن دلیلی بر غیر‌موفق بودن توسعه جهشی در آن است.

حضور کابینه دولت یازدهم در هفته دوم مهر‌ماه امسال فرصتی برای بررسی وضعیت توسعه و راهکارهای برون‌رفت از مشکلات است و شناسایی و اولویت‌بندی آن و پیگیری لازم توسط مسئولان شهرستانی به منظور دست‌یابی به اهداف مورد نظر از انتظارات است.

به نظر می‌رسد کلید برخی از قفل‌های توسعه شهرستان‌های سوادکوه و سوادکوه‌شمالی را باید تنها در وزارتخانه‌ها جست‌وجو کرد و حضور هیئت‌دولت در مازندران فرصت مغتنمی برای دست‌یابی به آن است.

*24 مصوبه دولت نهم و دهم برای سوادکوه

سفرهای دور اول و دوم دولت نهم و دهم برای شهرستان سوادکوه که هنوز یک‌پارچه بود، دارای 24 مصوبه بوده است که با نگاهی بر خروجی آن طرح‌ها، شاهد عدم اجرایی شدن آنها در موعد مقرر هستیم.

مطالعه و احداث یک واحد کک‌سازی، بازسازی معادن البرز مرکزی، طرح‌های آب‌رسانی، مطالعه و به‌سازی محور سوادکوه به سمنان در مناطق خطیر‌کوه، دو‌آب و زرشک‌دره، مطالعه و احداث فاضلاب شهری، تکمیل و تجهیز مجتمع‌های فرهنگی، مطالعه سد‌های مخزنی کسلیان و آپن، برنامه‌ریزی مناطق نمونه گردشگری، تجهیز موزه الاشت، مطالعه محور الاشت و کتالم، اتمام عملیات اجرایی ساختمان سد البرز و اجرای شبکه‌های آبیاری و زه‌کشی سد، گازرسانی به سوادکوه، احداث سالن‌های ورزشی، احداث شهرک دامپروری بور‌خانی و لولاک، تکمیل و تجهیز CCU بیمارستان شهدا، احداث 30 مجموعه خدماتی و رفاهی، راه‌اندازی دو واحد پیام‌نور در سوادکوه و احداث خانه معلم بخشی از مصوبات سفر اول و دوم هیئت‌دولت‌های نهم و دهم به شهرستان سوادکوه بوده است.

*اجرای 35 درصدی مصوبات دولت گذشته در سوادکوه

بهره‌برداری از یک طرح در زمان تعیین شده بیان‌گر موفقیت آن و عدم استفاده از آن در زمان‌بندی تعیین شده با کم‌رنگ شدن توجیه اقتصادی و اجتماعی و افزایش بار مالی طرح و عدم تاثیر‌‌گذاری لازم برای خروجی طرح تعریف شده و بهره‌برداری نشدن برای تقویت روحیه امید به مردم را شامل می‌شود.

احداث سالن‌های ورزشی، احداث مرکز بهداشتی درمانی شیر‌گاه، راه‌اندازی دو واحد دانشگاه پیام‌نور در زیراب و پل‌سفید، مطالعه سد کسلیان و آب‌رسانی زیراب و شیر‌گاه از طرح‌های اجرا شده دولت گذشته در سوادکوه بوده است و با نگاهی بر پروژه‌های اجرا شده و اجرا‌ نشده به عدد حدود 35 درصدی طرح‌های اجرا شده در سوادکوه و سوادکوه‌شمالی می‌رسیم که به دلایل مشکلات زیست‌محیطی و منابع طبیعی، کمبود اعتبار، عدم تخصیص، عدم پیگیری ادارات استانی و شهرستانی و معارض مردمی بوده است و در مجموعه نتایج آن را می‌توان نا‌موفق ذکر کرد، هر‌چند آغاز طرح‌ها و برنامه‌ریزی برای اجرایی شدن آن قابل توجه است که به دلایل مشکلات تحریم و مدیریت‌های خاص و شرایط زیر‌ساختی شهرستان را هم باید در این عدم موفقیت طرح‌ها مورد توجه قرار داد.

*نرخ 22 درصدی بیکاری در سوادکوه

با نگاهی بر شاخص‌ها و باید‌ها و نباید‌های توسعه شهرستان‌های سوادکوه و سوادکوه‌شمالی به موانعی بر‌خورد می‌کنیم که توجه لازم تصمیمات کلان و خرد را ضروری می‌کند.

تنها آمار ارائه شده رسمی که مسئولان دولتی گذشته و کنونی تمایل به بیان آن ندارند، توسط کمال علی‌پور نماینده شهرستان‌های سوادکوه و سوادکوه‌شمالی، قائم‌شهر، جویبار و سیمرغ بیان شد که عدد 22 و دو برابر میانگین استانی بوده است.

بیکاری گسترده در شهرستان‌هایی با ذخیره دست‌کم 300 ساله زغال‌سنگ، وجود حدود 700 اثر تاریخی و طبیعی و گردشگری، وجود جنگل‌های دوران سوم زمین‌شناسی و نیز درختانی با کاربرد صنعتی، وجود زمینه‌های لازم برای پرورش ماهیان سرد‌آبی، توانمندی‌های گسترده دامداری و باغی و زراعی، وجود محور‌های مواصلاتی جاده و راه‌آهن و وجود زمینه‌های لازم برای ایجاد خوشه‌های صنعتی، غیر‌متعارف به نظر می‌رسد که شناسایی و تحلیل حلقه‌های مفقوده توسعه را دو‌ چندان می‌کند.

از طرف دیگر خدمات ارائه شده نظام در شهرستان سوادکوه نیز باید مورد توجه قرار گیرد که توسعه واحد‌های علمی تحصیلات تکمیلی، توسعه کمی و کیفی واحد‌های درمانی، وجود نیرو‌های انسانی توانمند ملی و استانی، توسعه راه‌های روستایی و صادرات محصولات صنعتی را می‌توان نمونه‌هایی از آن نام برد.

* پیشرفت 85 درصدی زغال‌شویی

رجب‌علی وهابی فرماندار سوادکوه در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شهرستان سوادکوه از افزایش حدود 10 میلیارد تومانی مجموع اعتبارات شهرستان سوادکوه در سال 93 نسبت به سال 92 خبر داد و گفت: پیشرفت 85 درصدی زغال‌شویی و 12.5 درصدی کارخانه کک‌سازی از فعالیت‌های برجسته دولت تدبیر و امید در شهرستان سوادکوه بوده است.

وی افتتاح پروژه طرح هادی روستایی با حضور رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در روستای شور‌مست به عنوان نمونه طرح بومی‌سازی معماری و برنامه‌ریزی برای ساخت سه جایگاه CNG را از فعالیت‌های دیگر ذکر کرد و افزود: 15 درخواست دارای اولویت از هیئت‌دولت در سفر به مازندران برای توسعه شهرستان سوادکوه برنامه‌ریزی شده است.

فرماندار سوادکوه به برخی از مهم‌ترین تقاضا‌های شهرستان سوادکوه اشاره کرد و گفت: تامین اعتبار نهایی چهار باند شدن محور سوادکوه، تامین اعتبار برای طرح‌های مربوط به البرز مرکزی، تامین آب شرب از خطیر‌کوه، تکمیل یا تجهیز راه‌های ارتباطی، حل مشکلات مربوط به بیمارستان شهدای زیراب سوادکوه، حل مشکل مردم با منابع طبیعی و حل مشکلات تقسیمات کشوری در سوادکوه و گازرسانی به بخش‌های مختلف این شهرستان را از تقاضا‌های این شهرستان برای توسعه ذکر کرد.

* وعده‌های دولت یاز‌دهم اخلاق‌مدارانه است

محمد‌رضا منصوریان فرماندار سوادکوه‌شمالی نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شهرستان سوادکوه با اشاره به اینکه جدایی شهرستان سوادکوه‌شمالی از شهرستان سوادکوه موجب افزایش 9 برابری اعتبارات این شهرستان را به همراه داشته است، گفت: وعده‌های دولت یاز‌دهم اخلاق‌مدارانه است و در قالب بودجه‌های تعریف شده بیان می‌شود.

وی خواستار تحقق طرح‌های بزرگ در مازندران با سفر هیئت‌دولت یازدهم شد و افزود: دولت با اجرای طرح‌های بزرگ در مازندران مانند برخی از طرح‌های بزرگ گذشته، خدمات برجسته از خود به یاد‌گار بگذارد.

فرماندار شهرستان سوادکوه‌شمالی به هفت انتظار اولویت‌دار این شهرستان از دولت یازدهم اشاره و خاطرنشان کرد: بررسی لازم برای راه‌اندازی بیمارستان 32 تخت‌خوابی تامین اجتماعی شیرگاه، استفاده مردم شهرستان از سد لفور و استفاده از کانال انتقال آب سد آیت‌الله صالحی مازندرانی، حل‌اختلاف بین مردم و منابع طبیعی، حمایت از ساخت سد کسلیان و پشتیبانی لازم برای راه‌اندازی ادارات و نهاد‌ها برای استقرار در این شهرستان از هیئت‌دولت مورد انتظار است.

* 22 انتظار از هیئت‌دولت

تصویب مصوبات توسعه نیمی از راه دستیابی به اهداف مورد نظر است که تخصیص اعتبارات و پیگیری مسئولان استانی و شهرستانی برای بهره‌برداری به موقع از آن طرح‌ها را ضروری می‌کند.

تشکیل ستاد توسعه شهرستانی در شهرستان‌های سوادکوه و سوادکوه‌شمالی نیز از موضوعاتی است که به موازات شورای اداری شهرستان و شوراها و ستاد‌های مختلف، می‌تواند به شرط تعیین شرح وظایف کارشناسی شده و انتخاب افراد متعهد و دوری از فضا‌های مخرب سیاسی، راهکار تعیین‌کننده‌ای در توسعه جهشی شهرستان شود.

حضور هیئت‌دولت در استان مازندران تنها بخشی از مجموعه شاخص‌هایی لازم برای توسعه است و عدم استفاده لازم از این حضور و بهره‌مندی لازم از توانمندی‌های موجود تنها هزینه‌های تبلیغات و میزبانی را به گردن استان و شهرستان باقی می‌گذارد و البته پایان چهار سال فعالیت دولت، زمان مناسب برای ارزیابی کارشناسی نتایج فعالیت‌ها است.

تدابیر دولت یازدهم برای شهرستان‌های سوادکوه و سوادکوه‌شمالی می‌تواند فرصت مناسبی از توسعه متوازن مبتنی بر توانمندی‌های بومی شهرستان را به دنبال داشته باشد و همدلی و همزبانی گروه‌های مختلف سیاسی و فرهنگی و اجتماعی در دست‌یابی به این هدف تعیین‌کننده است.

/گزارش از عمران اکبرنژاد-فارس


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

مهرداد 28 شهريور 1394
کک سازی سوادکوه وارد دهه دوم وعده های مسئولین شده

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.043 seconds.